نویسنده: رجا گرامی دوشنبه 86/6/12 ساعت 11:3 صبح
برای کسانی که غریزة جنسی به آنان فشار می آورد و از طرفی نمی توانند ازدواج دائم یا موقت انجام دهند، چه راه حلّی وجود دارد؟
انسان در زندگی مادی و حیات دنیایی مورد ابتلا و امتحان های بسیار واقع میشود و اصولاً هدف اساسی در دنیا آزمایش و امتحان است، تا استعدادهای عالی انسانی شکوفا شود و بهترین انسان ها شناخته شوند.
یکی از چیزهایی که انسان ها با آنها امتحان می شوند، غرایز و شهوات است، که شهوت جنسی یکی از آن موارد است. این مسئله هم قبل از ازدواج میتواند وجود داشته باشد و هم بعد از ازدواج، یعنی این گونه نیست که اگر کسی ازدواج کرد، از مسئله غریزه جنسی و مشکلاتی که میتواند برای انسان ایجاد کند، فارغ شده باشد.
البته پیش از ازدواج این مسئله حادّتر و جدّی تر است. بعد از ازدواج، انسان در معرض مسایل و امتحان های دیگر واقع میشود. اگر کسی در یک مسئله و امتحان الهی دارای ضعف باشد و نتواند موفق بیرون آید، در مسایل دیگر زندگی نیز ضعف میتواند تأثیر گذار باشد.
یک جوان در مسئله و مشکل جنسی تنها دو راه در پیش رو دارد: ازدواج یا عفت. اگر مقدّمات و شرایط ازدواج برای او فراهم بود و مسئلة جنسی در وی حاد و مشکل بود، از نظر شرعی باید ازدواج کند. فراهم بودن شرایط به این معنا نیست که بنشیند و منتظر آماده شدن شرایط باشد، بلکه باید تلاش کند. بعضی از شرایط مربوط به فرهنگ جامعه یا خانواده ها و یا فکر خود شخص است که چه بسا بسیاری از آنها اشکال دارد. در این جا حتی المقدور باید مسائلی که در راه ازدواج جوانان مشکل ایجاد می کند، رفع گردد.
در صورت فقدان تمام شرایط باید یک جوان عفت بورزد و از این آزمون الهی موفق بیرون آید. البته یک جوان شاید در بعضی مواقع در این مسیر دچار فریب شیطان شود و موفق نباشد، اما هیچگاه نباید توجیه گر عمل خود باشد، به این صورت که چون شرایط ازدواج برای او فراهم نبوده، تن به گناه داده است. در هر حال برای جوان مهم آن است که خداوند از او رضایت داشته باشد. با توجه به این مسئله که خویشتن داری و عفت برای جوان مشکل است، گاهی لازم است که سختی های بسیاری را به جان بخرد و ازدواج کند. جوان باید فکر کند که خویشتن داری مشکل تر است، یا مشکلات اقتصادی و اجتاعی و فرهنگی که در ازدواج وجود دارد و یکی از این دو را ترجیح داده و انتخاب کند.
برگزاری ازدواج های ساده و با هزینه کم و پایین آمدن توقعات دو جوان و خانواده آنها، بسیاری از مشکلات را از پیش رو بر می دارد.
در دوران تجرد اگر مشکل جنسی زیاد فشار می آورد، بعضی چیزها مؤثر است، مانند پرهیز از خوردن غذاهای شهوت زا، روزه گرفتن، تفریح کردن، سرگرم شدن به کارهای خوب و شایسته، ورزش کردن، به سفر رفتن، عبادت و راز و نیاز با خدا و ... .
معنای ازدواج موقت، متعه، صیغه را توضیح دهید و فرق آنها را بیان کنید؟
معنای ازدواج موقت، متعه و صیغه یکی است و هیچ فرقی با هم ندارند و البته متعه برگرفته از قرآن و حیث است و به کار بردن صیغه به خاطر اشتمال بر صیغه عقد است. در زبان روز و محاورهای بیشتر ازدواج موقت استعمال میشود و در زبان علمی - فقهی، متعه گفته میشود و در میان عرف مردم صیغه گفته میشود که اینک کمتر استعمال میشود و همان ازدواج موقت به کار میرود.
آیا ازدواج موقت صیغهای دارد؟
در صورتی که بتوانند، باید صیغه عقد را چه موقت یا دائم، به زبان عربی بخوانند، و در صورتی که با زبان عربی آشنا نباشند و بتوانند به عربی بخوانند، برخی از مراجع میفرمایند: با هر زبانی که میتوانند با رعایت سائر شرائطش، صیغه را بخوانند(1)، ولی برخی میفرمایند: اگر خود نتوانند به عربی صیغه عقد را بخوانند، به احتیاط واجب، کسی را که میتواند به عربی صحیح بخواند، وکیل کنند، و اگر ممکن نباشد، خودشان میتوانند، به غیر عربی بخوانند.(2)
روشن است که رضایت طرفین کافی نیست و موجب حلیت زوجیّت نمیشود و باید حتماً صیغه عقد را خود یا وکیل آنان بخواند.
1. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 2370،آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، بهجت، صافی، سیستانی، مکارم.
2. همان، آیات عظام: خوئی، تبریزی، فاضل.
آیا ازدواج موقت با زن های اهل کتاب جائز است ؟ آیا نحوهء خواندن عقد مانند خواندن عقد برای زنان مسلمان است ؟
ازدواج موقت با زن های اهل کتاب اشکالی ندارد(1) و نحوهء خواندن عقد موقت فرقی ندارد.(2)
1.تحریرالوسیله , ج 2 ص 285
2.همان , ص 246